Internet vergelijken?

Postcode Huisnummer

Wat gebeurd er met webmail bij overstappen van provider?

Zodra je het internet-abonnement bij een provider beëindigt vervalt de mailbox bij die provider. Het abonnement handhaven is geen optie, dus een onvermijdelijk gevolg van de nieuwe aansluiting is voor velen het veranderen van emailadres. Dat geldt natuurlijk niet voor de mensen die al een gratis mailadres (webmail) hebben zoals een hotmail-adres of een gmail-adres. Die systemen blijven gewoon werken na het overstappen van internetprovider.

Email adres via je provider webmail

Vanuit je provider krijg je een gratis e-mail adres aangeboden. Die adressen zijn per project gegroepeerd. Het adres ziet er zo uit:voornaam.achternaam@provider.nl bijvoorbeeld jan.jansen@telfort.nl Bij dit e-mailadres hoort een mailbox van bijv. 40 Mb tenzij anders ingesteld. Er zit een spam-filter en virusscanner op (maar laat ook jouw eigen virusscanner meekijken). Je krijgt zo’n mailadres door contact op te nemen met de web-beheerder van jouw provider of door het formulier in te vullen op de website van je internetaanbieder.

Dit adres opnemen in outlook of outlook-express
Neem dit adres vervolgens op als nieuwe account in outlook of outlook express (of je eigen mailclient). Ga naar het menu: extra, kies opties, kies emailaccounts, kies nieuw, kies POP3 etc, vul dan je naam in en je emailadres compleet met @.nl en je wachtwoord (als het goed is heb je deze gekregen van de mailadressen beheerder, volgende, invullen bij

  1. Bij pop3 (inkomende mail) *mail.provider.nl
  2. Bij smtp (uitgaande mail: *mail.provider.nl
  3. Klik vervolgens verificatie (SPA) aan. druk op voltooien en je mailaccount zit in je computer en elke keer dat je het mailprogramma opent haalt hij je post op.

Bij het wijzigen van een bestaand emailaccount gebruik je de volgende instellingen:
– Aanmelden met beveiligd-wachtwoordverrificatie: uitzetten
– Voor deze server is verificatie vereist: uitzetten
– Ingaande email zelfde als uitgaande email: aanzetten.

Providers die gratis doorgaan na opzeggen abonnement:
Het blijkt dat er tegenwoordig ook providers zijn die een mailadres gratis handhaven. Dit geldt kennelijk voor Tele2. (en dus Versatel en Zonnet en mogelijk nog meer providers). Vraag dus eerst zelf na bij je provider. Er zijn ook providers die na het opzeggen van het internetabonnement tegen een gering bedrag de mailbox handhaven. Meestal gaat het dan om de kosten van enkele euro’s per maand. Heb je ervaring met het doorsturen van mail na het opzeggen van een abonnement? Heb je ervaring met het handhaven van een mailadres na het opzeggen van een internetabonnement? Geeft dit dan door aan onze klantenservice.

Eigen mailadres aanvragen
Voor mensen die het nog anders willen bijvoorbeeld om zakelijke redenen bestaat er de mogelijkheid om een website / domeinnaam te openen / registreren. Die hoeft verder niet ingericht te worden. De meeste webhosting sites bieden een gratis mailservice aan. De goedkoopste is op dit moment webreus, versio of TransIp. Bekijk deze websites, of een andere provider, en registreer een domeinnaam. De site zoekt uit of de door jou opgegeven naam al bestaat; bijvoorbeeld: emailhierheen.nl. Registeren van een domeinnaam kost jaarlijks €5 – €12,50. Koppel nu een emailadres aan het door jou gekozen domein, bijvoorbeeld pietje.puk@emailhierheen.nl Alle instructies staan op de site waar jij besluit jouw website / domeinnaam onder te brengen. Je gebruikt vervolgens de server van jouw hostingsite voor de mail. Ook een installateur van je internetaanbieder kan je hierbij mogelijk ondersteunen.